وبلاگ


ممنوع الخروجی را چگونه استعلام بگیریم؟

ممنوع الخروجی وضعیتی حقوقی است که فرد به دلایل مختلف نمی تواند از مزر های یک کشور خارج شود . در حقیقت ممنوع الخروجی تضمینی است که قانونگذار برای جلوگیری از فرار متهمان ، در موارد کیفری و بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری و در موارد حقوقی ، برای الزام فرد به انجام تعهد خود بر اساس قوانین مدنی و ثبتی در نظر گرفته است و یا گاهی ممنوع الخروجی در اثر قرار ممنوعیت خروج از کشور صادر می شود .

به طور کلی در موارد زیر طبق قانون می توان مانع از خروج افراد از کشور شد :

1اشخاصی که به موجب رای دادگاه و یا صدور اجرائیه از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بدهکار شناخته می شوند .

2کسانی که به دلیل فرار مالیاتی بدهکار محسوب می شوند .

3کسانی که برای دریافت گذرنامه به اجازه همسر یا پدر خود وابسته اند .

4کسانی که سفر آن ها به خارج مخالف مصالح جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و یک ابلاغیه کتبی در این خصوص دریافت کرده اند .

5کسانی که سابقه سرقت ، تکدی گری ، کلاهبرداری و مزاحمت در خارج از کشور را داشته اند .در گذشته مسافرانی که قصد خروج از کشور را داشتند، علاوه بر پرداخت عوارض خروج از کشور، از طریق سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور، برای اینکه بدانند ممنوع الخروج هستند یا نه تنها دو راه داشتند . یا به صورت حضوری باید به اداره گذرنامه می رفتند و یا با تلفن به این اداره ، وضعیت خود را استعلام می کردند . با پیشرفت تکنولوژی و به دنبال مشکلاتی که افراد برای اطلاع از ممنوع الخروجی خود داشتند ،

سامانه هایی برای استعلام ممنوع الخروجی ایجاد شد که در زیر برای آورده ایم :

سامانه ممنوع الخروجی دوایر ثبتی : سایت exitban.ssaa.ir صرفا راجع به ممنوع الخروجی ها و رفع ممنوع الخروجی های مربوط به پرونده های دوایر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد .

اپلیکیشن پلیس من : امکان استعلام ممنوع الخروجی با استفاده از اپلیکیشن پلیس من برای شهروندان ایجاد شده است .

سامانه ممنوع الخروجی مالیاتی : با استفاده از سامانه مالیات من به نشانی my.tax.gov.ir می توانید از وضعیت ممنوع الخروجی خود در رابطه با بدهی های مالیاتی ، استعلام بگیرید .

با استفاده از سامانه استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی exitban.ssaa.ir می توانید تنها وارد کردن کد ملی خود و بدون نیاز به مراجعه حضوری از وضعیت ممنوع الخروجی خود از کشور در رابطه با پرونده هایی که در دوایر اجرای ثبت در جریان است ، مطلع شوید .

برای استعلام ممنوع الخروجی خود ابتدا به سامانه مذکور مراجعه کرده ، سپس کد ملی و دیگر اطلاعات خود را وارد نموده و از این طریق می توانید به صورت رایگان و تنها با استفاده از کد ملی ، از وضعیت ممنوع الخروجی خود استعلام بگیرید .

برای استعلام ممنوع الخروجی در رابطه با بدهی های مالیاتی می توانید به سایت my.tax.gov.ir مراجعه کنید و در مورد ممنوع الخروجی در سایر موارد می توانید از طریق اپلیکیشن پلیس استعلام بگیرید .

 

نوشته شده در تاریخ 1401/09/15 توسط عالیه بی پروای

کلمات کلیدی: استعلام,ممنوع الخروجی,وکیل مشهد,مشاور حقوقی