وبلاگ


حکم جلب

حکم جلب عبارت عامیانه ای است که برای عبارت حقوقی «قرار جلب» یا «دستور جلب» به کار می رود.

این دستور زمانی صادر می شود که دادگاه، دادسرا یا متقاضی، نیازمند حضور فرد جهت اجرای حکم یا پاسخگویی در محضر قانون است؛ در حالی که فرد مورد نظر حاضر به همکاری مسالمت آمیز نیست. بنابراین با دستور جلب وی را دستگیر کرده و حاضر می کنند.

حکم جلب به دو صورت صادر می شود: 1- گاهی ممکن است قاضی پرونده دستور جلب را به یک کلانتری خاص ابلاغ کند که این نوع از قرار جلب، عادی است.2- اما اگر دستور جلب به همه کلانتری های حوزه داده شود،به آن جلب سیار گفته می شود.

این دو روش جلب  به اعلام شما به عنوان شاکی بستگی دارد اگر در دادگاه اعلام کنید محل زندگی فردی که از او شکایت دارید می دانید،دسنور جلب عادی برای شما صادر می شود.اما در صورتی که شما از شخصی به علت بدهی شکایت کردید و مکان زندگی اش را نمی دانید یا بدهکار متواری شده باشد، باید در دادگاه اعلام کنید تا دستور جلب سیار برای شما صادرشود.

حکم جلب، به دو نوع حقوقی و کیفری و به دو نوع عادی و سیار تقسیم می شوند.

در دعاوی حقوقی: در صورتیکه حکم قطعی صادر شده باشد و دستور اجرای حکم نیز صادر شده باشد، در صورت امتناع محکوم علیه از پرداخت محکوم به، حکم جلب به در خواست محکوم له صادر می شود.

در پرونده های کیفری: 1- در جایی که حضورمتهم برای اخذ توضیحات نزد دادگاه الزامی باشد و او از حضور امتناع کند.2- بعد از قطعیت حکم برای الزام وی به اجرای حکم، حکم جلب وی صادر می گردد.

جلب عادی: مکانی که شخص باید در آن دستگیر شود مشخص است و فقط در آن مکان دستگیری فرد وجود دارد.

جلب سیار: مکانی را که شخص در آن جا حضور دارد را نمی دانیم بنابراین قاضی، دستور دستگیری او را در تمامی مراکز قضایی، صادر می کند.

نوشته شده در تاریخ 1403/06/11 توسط نوشته شده توسط تیم حقوقی

کلمات کلیدی: دادگاه,کیفری,قضایی,قرارجلب,حقوقی,جلب سیار