وبلاگ


اختیارات دختر پس از 18 سالگی

اختیارات دختر پس از سن 18 سالگی:

اختیارات امور زندگی،

دریافت گذرنامه،

انجام عمل های زیبایی،

شرکت در کلاس های مختلف،

اشتغال به کار،

و.... بدون اجازه والدین انجام دهد.

دختر پس از رسیدن به سن قانونی اختیار زندگی در خانه مستقل را دارد.

        دختر بعد از 18 سالگی  از حضانت والدین خارج می شود و می تواند به تنهایی برای زندگی با پدر و مادر تصمیم بگیرد.

  • پس از رسیدن به سن 18 سالگی، دختر در تمام فعالیت های روزانه خود دارای استقلال بوده و در نتیجه نیازی به اجازه پدر و مادرش ندارد.  
  • اگر پدر یا جد پدری بدون دلیل منطقی و عقلانی از دادن اجازه به دختر خود خودداری کنند، در این شرایط سخت دختر می تواند از دادگاه اجازه بگیرد و زندگی خود را پیش ببرد.
  • در صورتی که دسترسی به پدر و جد پدری ممکن نباشد و اگر دختر نیاز به ازدواج داشته باشد، می تواند بدون اذن پدر یا جد پدری ازدواج کند و وارد زندگی مشترک شود.

      وضعیت نفقه دختر پس از 18 سالگی:

    نفقه دختر شامل خوراک، پوشاک و مسکن بوده و از نظر قانونی برعهده پدر است. در قانون، پرداخت نفقه مشروط به دو حالت است:1 دریافت کننده استطاعت مالی نداشته باشد و تامین مایحتاج زندگی برایش دشوار باشد.2 پرداخت کننده نیز باید برای پرداخت نفقه، استطاعت مالی داشته باشد یعنی اگر پدر خوانواده از نظر جسمی ناتوان بوده و یا حقوق کافی برای پرداخت نفقه به فرزند خود را نداشته باشد، مجبور به پرداخت نفقه نخواهد بود.بنابراین در بحث پرداخت نفقه، چنانچه دختر پس از 18 سالگی،شغل و در آمد مستقل نداشته باشد و از نظر مالی نیاز به کمک داشته باشد، این وظیفه ی پدر است که نیازهای مالی او را تامین نماید.میزان نفقه با توجه به شرایط مالی پدر مشخص می شود.

نوشته شده در تاریخ 1403/06/18 توسط نوشته شده توسط تیم حقوقی

کلمات کلیدی: قانونی,نفقه مشروط,دادگاه,مستقل,وکیل