وبلاگ


پس گرفتن جهزیه بدون طلاق

جهیزیه، معمولا توسط خانواده عروس به منزل مشترک آورده می شود، بنابراین به عنوان اموال شخصی عروس محسوب می شود و او حق استرداد آن را دارد. برای انجام این کار مراحل زیر معمولا دنبال می شود:

1.بین حالت های موجود برای استرداد جهاز که کم دردسرترین حالت می باشد، زمانی است که زوجین در مورد اینکه اموال، متعلق به زن است و حق برگرداندن آن ها را دارد، به توافق دست یافته اند که در این صورت بدون هیچ گونه مشکلی انتقال وسایل منزل توسط زن انجام می  شود.

2.دادخواست استرداد جهیزیه: عروس باید دادخواستی تحت عنوان "استرداد جهیزیه" به دادگاه خانواده تقدیم کند.در این دادخواست فهرست جهیزیه و مدارک مربوطه ضمیمه می شوند.

3.مدارک و مستندات برای پس گرفتن جهیزیه بدون طلاق:عروس باید مدارک و مستنداتی که مالکیت جهیزیه را اثبات می کند مانند فاکتورها و لیست جهیزیه را به دادگاه ارائه دهد. این مدارک می تواند شامل فهرست اقلام جهیزیه که به امضای داماد یا شهود رسیده باشد،نیز باشند.

4.تشکیل جلسه دادگاه: دادگاه با بررسی مدارک و مستندات، جلسه ای را تشکیل می دهد تا موضوع را مورد بررسی قرار دهد. در این جلسه ممکن است طرفین دعوی و شهود احضار شوند تا اظهارات خود را بیان کنند.

5.حکم دادگاه: در صورتی که دادگاه مدارک و مستندات عروس را معتبر تشخیص دهد، حکم  به استرداد جهیزیه صادر می کند. در این صورت داماد موظف است جهیزیه را به عروس بازگرداند.

6.اجرای حکم پس گرفتن جهیزیه بدون طلاق: پس از صدور حکم اگر داماد از اجرای آن خودداری کند، عروس می تواند از طریق واحد اجرای احکام دادگستری درخواست اجرای حکم کند.در این مرحله، ماموران اجرای احکام به محل مراجعه کرده و جهیزیه را مسترد می کنند.

پس گرفتن جهیزیه بدون سیاهه(لیست جهیزیه)

1.شهود واظهارنامه: در برخی موارد اگر شاهدان یا اشخاصی وجود داشته باشند که شهادت بدهند و تایید کنند که جهیزیه واقعا توسط عروس به منزل آورده شده است،این اظهارنامه ها می توانند به عنوان مدرک برای پشتیبانی از ادعای پس گرفتن جهیزیه مورد استفاده قرار گیرند.

2.تصاویر وفیلم ها: اگر مستندات رسمی موجود نباشد، تصاویر و فیلم هایی که جهیزیه را نشان دهند، می توانند به عنوان مدرک جایگزین مورد استفاده قرار بگیرند.

3. شواهد مکتوب: اگرچه سند رسمی ممکن است موجود نباشد اما در صورتی که شواهد مکتوبی مانند پیامک ها، ایمیل ها، یادداشت ها یا سایر مدارک مکتوب موجود باشند که محتوایی درباره توافقات جهیزیه دارند، می توانند به عنوان مدرک استفاده شوند.

4. استفاده از شهود و قانون: در برخی موارد، دادگاه ممکن است به شهود و اطلاعاتی که تایید کنند جهیزیه واقعا به منزل آورده شده است، اعتماد کند و به پس گرفتن جهیزیه توسط عروس تصمیم بگیرد.

نوشته شده در تاریخ 1403/07/09 توسط توسط تیم حقوقی

کلمات کلیدی: مهریه,حقوق_زنان,وکیل,دادگاه,قانون