وبلاگ


همه چیز درباره اعاده حیثیت

اعاده حیثیت زمانی قابل پیگیری است، که شخصی با طرح شکایت یا دروغی، موجب تنزل آبرو و آسیب به حیثیت اجتماعی شخص دیگری شود.

به عبارت دیگر اگر فردی کسی را متهم به جرمی کند و ثابت شود که چنین جرمی رخ نداده، طرف مقابل به دلیل هتک حیثیت و برای بازگرداندن آبروی از دست رفته خود، می تواند از فرد افترا زننده که موجب آبروریزی شده است، شکایت و درخواست اعاده حیثیت کند.

نحوه تنظیم شکایت اعاده حیثیت:

شخصی که به دلیل طرح شکایت واهی از او دچار هتک حیثیت شده است، می تواند بعد از اثبات بی گناهیش در دادگاه، بر طبق ماده 697 قانون مجازات، برعلیه فرد افترا زننده شکایت کند.

به همین منظور باید شکایت افترای خود را در دفاتر خدمات قضایی مطرح کند و از دادسرا درخواست تعقیب، تحقیق و محکومیت متهم را بدهد.در مرحله بعد، دادسرا از افترا زننده می خواهد که در جلسه رسیدگی حاضر شود و اظهارات و دفاعیات خود را ارائه کند. در صورتی که سوء نیت و اتهام ناروای وی، اثبات شود، برای متهم کیفر خواست صادر می شود و پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری منتقل می شود.

شرایط تحقق جرم افترا:

1. نسبت دادن جرم به دیگری: برای اینکه جرم افترا محقق شود، لازم است که جرمی به بیگناه نسبت داده شود و نسبت دادن تخلف از زمره این جرم خارج میباشد. از جمله شرایطی که جرم افترا را از توهین جدا میسازد همین نسبت دادن جرم به دروغ میباشد در حالی که دربیان عامه این دو( افتراو توهین) اشتباها به جای هم به کار برده می شوند.

2. مشخص بودن طرف انتساب: باید طرف مورد انتساب مشخص باشد و نمی توان یک جمع گسترده را مورد خطاب قرار داد.

3. ابتدایی بودن استناد: اگر کسی در مرجع قضایی و در مقابل دفاع از خود، به طرف مقابل جرمی را بدون قصد و عمد نسبت دهد، نمی توان آن را مشمول افترا قرارداد.

4. ناتوانی از اثبات ادعا: اگر کسی بتواند صحت انتساب خود را اثبات کند، جرم افترا واقع نمی شود، بنابراین باید نسبت دهنده ناتوان از اثبات باشد.

5. وسیله اسناد: شامل اوراق چاپی یا خطی، نطق در مجامع، درج در روزنامه و جراید میباشد.

6. جملات بیان شده حاوی تهمت  بوده و به حیثیت افراد لکه وارد کند.

مهلت شکایت اعاده حیثیت:

در قانون برای شکایت اعاده حیثیت مهلت خاصی در نظر گرفته نشده است. با این حال اگر شکایت اعاده حیثیت به استناد نشر اکاذیب مطرح شود.بهتر است که در مدت زمانی معقول، پس از نشر اکاذیب(در طول یک سال از تاریخ اطلاع از جرم) به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و شکواییه اعاده حیثیت مطرح شود. همچنین اگر قصد داریم به خاطر انتساب یک جرم واهی به خودمان (افترا) اعاده حیثیت کیفری نماییم بهتر است که بلافاصله بعد از صدور حکم دادگاه یا دادسرا، مبنی بر برائت از جرم به استناد حکم دادگاه شکایت اعاده حیثیت را مطرح می نماییم.

مجازات اعاده حیثیت کفری:

براساس ماده 697 قانون مجازات اسلامی، دادگاه مختار است که مرتکب افترا را به یک ماه تا یک سال حبس و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم کند. همچنین بر اساس ماده 698 قانون مجازات، در صورتی که افترا به دلیل نشر اکاذیب بوده باشد و موجب ورود ضرر مادی یا معنوی به غیر شده باشد، دادگاه مرتکب را به حبس تعزیری از 2 ماه تا 2 سال و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می کند. علاوه بر این در صورت امکان شرایط اعاده حیثیت، شخص مورد افترا را نیز فراهم می کند.

نوشته شده در تاریخ 1403/07/17 توسط نوشته شده توسط تیم حقوقی

کلمات کلیدی: توهین,حیثیت,دادسرا,وکیل,شاکی