وبلاگ


اثبات رابطه نامشروع در مجازی

در صورتی که زن و مرد در فضای مجازی، از طریق واتساپ، تلگرام و اینستاگرام، پیام ها و عکس هایی با محتوای غیر اخلاقی و غیر شرعی رد و بدل کنند، مرتکب جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی شده و در صورت اثبات آن در دادگاه، مرتکب به شلاق تا 99 ضربه محکوم خواهند شد.

چون این جرم بدون تماس فیزیکی افراد نامحرم و به صورت مجازی است، پس از شکایت، د رمرحله نخست، پرونده به دادسرا فرستاده می شود.

شاکی باید کلیه مدارکی که نشان دهنده رابطه نامشروع در فضای مجازی است، مانند اسکرین شات، پرینت مکالمات، عکس و فایل صوتی ارسال شده را به عنوان سند و مدرک ضمیمه شکوائیه کند.

زیرا مطابق قانون مجازات اسلامی، در صورت نبود مدرکی بر وقوع جرائم منافی عفت و انکار متهک، هرگونه تحقیق و بازجویی جهت کشف امور پنهان ممنوع است و اگر شخصی نسبت به روابط همسرش در فضای مجازی مشکوک است و هیچ سند و مدرکی مبنی بر متهم کردن او در دست ندارد، نمی تواند همسرش را محکوم کند یا برای اثبات محکومیت او از دیگران استفاده کند.

در جرائم رابطه نامشروع که از طریق واتساپ و تلگرام و اینستاگرام رخ می دهد، از آن جهت که سرورهای پیامرسان خارجی بوده ، نمی توان به پیام ها وچت های رد و بدل شده در آن استناد کرد و از قاضی دادگاه تقاضای تحقیق و رسیدگی در خصوص آن ها را نمود، بلکه صرفا در صورتی که شخص توانسته باشد از چت های رد و بدل شده در فضای مجازی، اسکرین شات بگیرد، می تواند به استناد آنها شکایت نماید.

هرچند تصویر اسکرین شات های ارائه شده به دادگاه باید به صورت خوانا و دقیق مشخص بوده و شماره تماس و هویت شخصی که ارتباط نامشروع برقرار نموده، مشخص باشد.

نکات: 1-صحبت کاری یا تحصیلی یا شخصی میان دو فرد را نمی توان به آسانی رابطه نامشروع تلقی کرد ولی اگر تجربیات جنسی و تصاویر مستهجن رد و بدل شده باشد، می توان آن را مصداق رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی نامید.

2- در صورت عدم اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی، ممکن است شخصی که از او شکایت شده، علیه شاکی پرونده اعاده حیثیت کند؛ بنابراین بهتر است که صرفا با در اختیار داشتن اسناد و مدارک کافی که ذکر شده، اقدام به شکایت از رابطه نامشروع در فضای مجازی نمایید.

نوشته شده در تاریخ 1403/07/17 توسط نوشته شده توسط تیم حقوقی

کلمات کلیدی: وکالت,قاضی,اعاده_حیثیت,طلاق,دادگاه