وبلاگ


ارث!

1-ارث بری زن از شوهر:

طبق قانون اگر شوهر به جز زن وارث دیگری نداشته باشد، زن یک چهارم اموال را به ارث میبرد و بقیه اموال در حکم اموال بدون ارث به نفع دولت ضبط خواهد شد.

اما شوهر میتواند در زمان حیات، اموال خود را به همسرش انتقال دهد.

2-سهم برابر فرزندان از اموال:

برای دادن سهم مساوی بهترین اقدام انتقال اموال قبل از فوت است.درصورت وصیت نیز تا یک سوم اموال، طبق وصیت عمل میشود و الباقی اموال، طبق قوانین ارث تقسیم میشود.

3-ارث بری نوه دختر و پسر:

در ارث یک حالت وجود دارد که دختری که نوه است دو برابر پسری که نوه است ارث میبرد و آن حالتی است که میت اولادی نداشته باشد و اولاد اولاد او (نوه) ارث ببرد. به این صورت که نوه پسری میت که دختر باشد به واسطه پدرش دو برابر نوه دختری میت که پسر باشد ارث میبرد.

4-دریافت مهریه از ارث شوهر:

در صورتی که پدر شوهر فوت شود،عروس میتواند سهم الارث شوهر را از اموال پدرش برای مهریه توقیف کند، ما تا زمانی که پدر شوهر زنده باشد، عروس این حق را نخواهد داشت، زیرا اموال شخص زنده متعلق به خودش است.

5-وارث والدین:

شخصی که زودتر از پدر و مادر خود فوت کند وارث والدین محسوب نمیشود و از پدر و مادر خود ارث نمیبرد ، در این صورت اگر متوفی خواهر یا برادر در قید حیات داشته باشد، به فرزندان متوفی ارثی تعلق نمی گیرد.

6-حق قصاص و ارث همسر از دیه:

زوج یا زوجه حق قصاص قاتل همسرخود را ندارد، اما از دیه همسر خود ارث خواهد برد.

7-تغییر جنسیت و ارث:

افرادی که تغییر جنسیت می دهند و نسبتشان با اعضای خانواده عوض میشود مثلا، خواهر، برادر میشود، ارث بردن آنان نیز طبق جنسیت جدید تغییر میکند.

8-ارث در ازدواج موقت:

در ازدواج موقت زن و مرد از یکدیگر ارث نمیبرند اما فرزند حاصل از ازدواج موقت از پدر و مادر خود ارث خواهد برد.

9-ارث مرد چند زنه:

سهم الارث زن از شوهر یک زنه در صورت وجود فرزند، یک هشتم و در صورت نبود فرزند یک چهارم است، اگر تعداد زنان بیشتر باشد، همان میزان به طور مساوی بین زنان تقسیم میشود، یعنی در نهایت سهم کمتری به زنان میرسد.

10-ارث نوزاد:

یکی دیگر از نکات مهم ارث، ارث نوزاد است، نوزاد به محض تولد اگر فقط یک گریه کند و بمیرد ارث به او تعلق میگیرد و حتی سهم الارث به وارثان او میرسد. 

نوشته شده در تاریخ 1403/07/19 توسط نوشته شده توسط تیم حقوقی

کلمات کلیدی: وکیل,قانون,ارث,قاضی,دادگاه