وبلاگ


رفع توقیف اموال مرد برای مهریه

1- رفع توقیف خانه مرد برای مهریه:

اگر خانم برای دریافت مهریه خود، اقدام به توقیف کردن تنها خانه مسکونی مرد اعم از ویلایی یا آپارتمان کند، در این صورت شوهر می تواند تقاضای رفع توقیف آن را مطرح کند؛ زیرا این خانه جزو مستثنیات دین حساب شده و غیر قابل بازداشت است. البته در این مورد اثبات کردن سکونت شوهر در منزل کار ضروری و مهمی است.

2- رفع توقیف پول پیش خانه برای مهریه:

اگر شوهر برای اجاره خانه یا رهن خانه و ودیعه ای را به صاحب خانه پرداخت کرده باشد، زن می تواند برای دریافت مهریه تحت شرایطی پول پیش پرداخت را توقیف کرده و از ان مهریه خودش را وصل کند. البته این پول در صورتی قابل توقیف است که پرداخت اجاره بها بدون آن باعث عسر و حرج مستاجر (مرد) نشود و بالاتر از شان او نیز نباشد، در غیر این صورت شوهر می تواند برای رفع توقیف آن اقدام کند.

3- رفع توقیف سند باغ و زمین برای مهریه:

زن می تواند برای مهریه خود زمین و باغی که به نام شوهرش است را توقیف کند، مگر اینکه باغ تنها منبع درآمد او باشد که در این صورت مرد می تواند درخواست رفع توقیف آن را به دادگاه بدهد.

4- رفع توقیف سهام بورس  برای مهریه:

یکی از نکات مهمی که باید بدانید آن است که امکان توقیف سهام شوهر در بورس وجود دارد . در واقع سهام جزو مستثنیات دین محسوب نشده و در نتیجه قابل توقیف خواهد بود و امکان رفع توقیف از آن نیز وجود ندارد.

5- رفع توقیف سهم از ارث برای مهریه: 

نکته جالب این است که سهم الارث شوهر را بابت مهریه می توان توقیف کرد اما اگر سهم الارث جزو مستثنیات دین قلمداد شود، امکان مطالبه وجود نداشته و در صورت بازداشت می توان درخواست رفع توقیف کرد.

6- رفع توقیف سیم کارت موبایل برای مهریه:

سیم کارت شوهر برای مهریه نیز قابل توقیف است مگر این که شوهر ثابت کند که داشتن آن خط برای کارش ضروری است که در این صورت می تواند رفع توقیف بگیرد.

7- رفع توقیف ماشین برای مهریه:

اصولا ماشین شوهر را برای مهریه می توان توقیف کرد مگر اینکه خودرو وسیله کار و ابزاری برای اشتغال مرد  و منبع درآمد او محسوب شود، که در این مستثنیات دین و غیرقابل توقیف است و رفع توقیف کردن اموال مرد در این شرایط ممکن است.

8- رفع توقیف اموال مرد مثل حساب بانکی:

برای دریافت مهریه، زن می تواند تمام حساب های پولی و اعتباری مرد را توقیف کرده و در این مورد رفع توقیف از آن امکان پذیر نیست، مگر اینکه زن رضایت خودش را در این مورد اعلام یا شوهر تمام مهریه را پرداخت کرده باشد.

نوشته شده در تاریخ 1403/07/23 توسط نوشته شده توسط تیم حقوقی

کلمات کلیدی: قانون,وکیل,توقیف_اموال,مشاوره,دادگاه