وبلاگ


تحت چه شرایطی پلاک خودرو توقیف می شود ؟!

عناوین :

1-انجام دو تخلف به طور همزمان در حضور پلیس

2-نداشتن بیمه شخص ثالث

3-پلاک مخدوش شده

4-درعوض بدهی مطالبات مالی ( چک، سفته، مهریه و...)

5-جریمه و عوارضی

6-الزام خریدار برای تعویض پلاک

 

آیا نداشتن بیمه شخص ثالث باعث توقیف خودرو می‌شود؟

 

بیمه شخص ثالث یکی از مهم‌ترین مدارک برای صاحبان انواع وسایل نقلیه به شمار می‌رود (مطالعه راهنمای بیمه شخص ثالث پیشنهاد می‌شود). اگر کسی بدون به همراه داشتن بیمه شخص ثالث رانندگی کند و پلیس راهور متوجه این امر شود، علاوه بر جریمه، ماشینش به پارکینگ منتقل خواهد شد.

 

 

استفاده از پلاک مخدوش یا غیر قانونی

 

. این موضوع هم از تخلفات منجر به توقیف خودرو است اما برخی افراد از روی عدم آگاهی این کار را انجام می‌دهند. علاوه بر آن اگر پلیس متوجه این موضوع شود که پلاک غیرقانونی است، ماشین را سریعاً متوقف می‌کند. علاوه بر توقیف خودرو یا موتور با مخدوش کردن پلاک راننده متخلف باید جریمه مخدوش کردن پلاک ماشین و موتور را هم بپردازد. این جریمه شامل حبس و جزای نقدی است.

 

 

انجام دو تخلف همراه باهم

 

گاهی راننده‌های خاطی، در یک لحظه دو تخلف را همزمان انجام می‌دهند. اگر این تخلفات جلوی چشم پلیس باشد، خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود

  • سرعت بالا و غیرمجاز
  • حرکات مارپیچ
  • سبقت‌های غیرمجاز
  • توقف در محل‌های پارک ممنوع
  • پارک کردن در پیاده رو

 

 

میزان بالای خلافی

از جمله تخلفات منجر به توقیف خودرو، خلافی بالا است!! اگر خلافی خودروی شما میزانی برابر یا بیش از ۱ میلیون باشد و پلیس راهنمایی و رانندگی متوجه شود، در همان لحظه خودروی شما را نگه می‌دارد و به پارکینگ انتقال می‌دهد.

حتماً برای شما هم پیش آمده که در حین رانندگی از سمت پلیس، ماشین شما توقیف شود یا اینکه شاهد توقف ماشین سایر افراد باشید. تخلف عضو جدا نشدنی رانندگی است و برای هرکسی ممکن است به وجود بیاید. جرائم انواع گوناگونی دارد که یکی از مهم‌ترین و ترسناک‌ترین آن‌ها تخلفات منجر به توقیف خودرو است.معمولاً بعد از این توقیف، خودرو توسط پلیس به پارکینگ هدایت می‌شود. آیا با تخلفات منجر به توقیف خودرو آشنا هستید؟ این موضوع نه تنها برای ماشین‌های شخصی، بلکه برای موتور سیلکت‌ها نیز قابل اجرا می‌باشد.

 

توقیف خودرو با حکم قضایی

این نوع از توقیف، اغلب در مواقعی رخ می دهد که فردی به فرد دیگری بدهکار است. در این موارد طلبکار می‌تواند با استفاده از توقیف قانونی خودرو، طلب خود را وصول کند. در این هنگام اگر دادگاه خودروی فرد مدیون را توقیف قانونی کند، فرد مدیون قادر نخواهد بود خودرو خود را به فروش گذاشته یا آن را به شخص دیگری انتقال دهد.

از توقیف قانونی خودرو برای ایجاد انگیزه و فشار به فرد بدهکار استفاده می‌شود تا دین خود را سریع‌تر بپردازد. فرد مدیون بعد از پرداخت دین خود می‌تواند برای رفع توقیف خودروی خود اقدام کند.

مهریه یک نوع سند رسمی است که بدهی شوهر به همسرش را نشان می‌دهد. به همین دلیل است که هر زمان که زوجه بخواهد، می‌تواند نسبت به مطالبه مهریه خود اقدام کند.

یکی از راه‌های وصول مهریه، توقیف خودرو از طریق اجرای ثبت است. بدین معنا که زوجه می‌تواند خودرو همسرش را جهت وصول مهریه توقیف کند. خودرو زوج تنها در صورتی توقیف نمی‌شود که اثبات شود خودرو وسیله امرار معاش اوست.

زن این اختیار را دارد که دادخواست خود مبنی بر مطالبه مهریه را به دادگاه تقدیم، و همزمان با تقدیم دادخواست مطالبه مهریه به دادگاه، تقاضای تامین خواسته کند. در این صورت است که بعد از صدور رای دادگاه مبنی بر مطالبه مهریه زن، نسبت به ضبط خودرو زوج اقدام می‌شود.

 

 

نوشته شده در تاریخ 1402/12/03 توسط تیم حقوقی موسسه

کلمات کلیدی: