وبلاگ


آیا حبس تعزیری را می توان خرید؟

در قانون چهار نوع مجازات پیش بینی شده است؛ حد، قصاص، دیه، تعزیرات.

مجازات یک سری جرائم حدی است مانند شرب خمر که شلاق دارد و میزان آن قابل تغییر نیست؛ چون شارع مقدس آن ها را تعیین کرده اما مجازات یکسری جرائم تعزیری است که در قانون و توسط قانونگذار تعیین شده و قاضی در میزان آن اختیار دارد. مثلا جرائم مرتبط با مواد مخدر تعزیری است.

مجازات های تعزیری مختلف است که یکی از انواع آن حبس است. این حبس بر خلاف تفکر مردم با پول خریدنی نیست؛ اما با یک سری شرایط، از میزان آن کم می شود یا به پرداخت پول تبدیل می شود .

خرید و فروش حبس که مجازات و کیفر جرم است امکان ندارد؛ منتها با وجود جهات تخفیفی که در قانون آمده است، تبدیل آن به جزای نقدی امکان دارد که برای توضیح آن باید شرایط مجازات جایگزین حبس را توضیح داد.

جهات تخفیف نیز عبارت اند از:

الف) گذشت شاکی یا مدعی خصوصی

ب) همکاری موثر متهم در شناسایی شرکا یا معاونان تحصیل ادله یا کشف اموال و اشیاء حاصله از جرم یا به کار رفته برای ارتکاب آن.

پ) اوضاع واحوال خاص موثر در ارتکاب جرم از قبیل رفتار یا گفتار تحریک آمیز بزه دیده یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم.

ت) اعلام متهم قبل از تعقیب یا اقرار موثر وی در حین تحقیق و رسیدگی.

ث) ندامت، حسن سابقه و یا وضع خاص متهم از قبیل کهولت یا بیماری.

ج) کوشش متهم به منظور تخفیف آثار جرم یا اقدام وی برای جبران زیان ناشی از آن.

چ) خفیف بودن زیان وارده به بزه دیده یا نتایج زیان بار جرم.

ح) مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم.

همان ظور که گفته شد؛ این امکان وجود ندارد که شما مبلغی را پرداخت کنید و از حبش آزاد شوید؛ پس خریدن حبس تعزیری موضوعیت ندارد؛ اما اگر شرایط مجازات جایگزین حبس وجود داشته باشد؛ این امکان هست که حبس تعزیری به مجازات دیگری مانند پرداخت جزای نقدی تبدیل شود. البته که مجازات های جایگزین حبس فقط جزای نقدی نیست بلکه مجازات های جایگزین حبس عبارت اند از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی که قاضی مختار است اگر شرایط اعمال مجازات های جایگزین فراهم شد؛  به هر کدام که صلاح بداند حکم بدهد.

نوشته شده در تاریخ 1403/07/25 توسط نوشته شده توسط تیم حقوقی

کلمات کلیدی: وکالت,حقوق_اسلام,قانون,حبس,مدنی