وبلاگ


حق تحصیل زن طبق قانون

شروط 12 گانه ضمن ازدواج حق طلاق، حق اشتغال، حق تحصیل و ... را نیز در بردارد که در زمینه حق تحصیل زن، مرد می تواند با امضا کردن شروط ضمن عقد، اجاره تحصیل را به همسر خود داده یا با امضا نکردن آن ، این حق را از او سلب نماد.

مرد تنها زمانی می تواند اقدام به منع تحصیل زوجه خود کند که ادامه تحصیل وی به زندگی زناشویی شان لطمه ای وارد کند و باعث برهم خوردن زندگی مشترک شود.

دراین شرایط مرد نیز می تواند همسر خود را از ادامه تحصیل باز دارد. بنابراین در صورتی که تحصیل زن بدون اجازه شوهر باشد، مرد فقط می تواند ممانعت کند، و در غیر این صورت ادامه تحصیل جزء دلایل طلاق از سوی مرد نیز نخواهد بود.

ازدواج در حال تحصیل:

لازم به ذکر است که چنانچه زن در زمان ازدواج در حال تحصیل باشد، مرد بعد از ازدواج اجازه مخالفت را نخواهد داشت.در هر صورت با وجود این که شرط ضمن عقد بسیار مهم خواهد بود، ولی همه این مسائل بستگی به توافق دو طرف بعد از ازدواج دارد.

شرط اشتغال به تحصیل زوجه:

طبق قانون در جامعه ما هر زنی بعد از ازدواج و شروع زندگی مشترک حق تحصیل و اشتغال خود را دارد. اما این حق برای زوجه دارای شرایط خاص در قانون می باشد که ما در این مقاله به تمام اصل های قانونی در خصوص شرط اشتغال به کار و تحصیل زوجه می پردازیم.

لذا،  طبق اصل ۲۱ قانون اساسی، هر کسی حق دارد شغلی را که بدان تمایل دارد، انتخاب کند. در صورتی که این حق اشتغال، مخالف با اسلام و مصالح حقوقی و عمومی نباشد.

حسب اصل ماده 28 قانون اساسی که در آن بیان شده است دولت موظف است، تا تمامی حقوق زن از جمله حق تحصیل و کار زوجه را با رعایت موازین اسلام، تضمین نماید. همچنین در بند های دوم و چهارم اصل ۴۳ قانون اساسی نیز مقرر شده است، تمامی مردان و زنان حق دارند به اشتغال در زمینه ای که به آن علاقه مند هستند، مبادرت ورزند.

نوشته شده در تاریخ 1403/07/30 توسط نوشته شده توسط تیم حقوقی

کلمات کلیدی: حقوق,وکیل_مشهد,حق_اشتغال,تحصیل,قانون