وبلاگ


تعدیل نفقه

نگاهی کلی به مفهوم تعدیل نفقه :

تعدیل به معنای بر قراری عدالت است ، اگر مردی واقعا نتواند نفقه ای را که از طرف دادگاه به پراخت آن به زن محکوم شده است بپردازد و در پرداخت آن دچار مشت ، سختی و ناتوانی شده باشد این حق را خواهد داشت تا از دادگاه صادر کننده حکم ، بخواهد که در حکم صادره تغییری ایجاد کند و پرداخت مبلغ نفقه را کاهش دهد .

 

زمان پرداخت نفقه :

نفقه به محض جاری شدن صیغه دائم بین زوجین جزو حقوق زن و پرداخت آن جزو وظایف مرد به حساب می آید

در برخی مواقع مرد در طول زندگی از پرداخت نفقه خودداری می کند. در این صورت زن یا فرزندان می توانند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست دریافت نفقه را مطرح کنند

از آنجایی که وضعیت زندگی از نظر اقتصادی، مالی و جسمی نامشخص است امکان دارد اتفاقی برای مرد رخ دهد که نتواند نفقه را طبق حکم دادگاه بپردازد.

در این صورت مرد می تواند به دادگاهی که حکم اجرایی نفقه را صادر کرده مراجعه کند و درخواست تعدیل نفقه بدهد. البته لازم به ذکر است این درخواست از سوی زوجه یا فرزندان نیز می تواند مطرح شود.

پس از درخواست زوجین مبنی بر تعدیل نفقه، دادگاه شرایطی را که طرفین ارائه داده‌ اند را بررسی کرده و درباره مدارک ارائه شده تحقیق می کند. در صورتی که نظر فرد مبنی بر کاهش میزان نفقه و یا تغییر حکم، بر حق باشد دادگاه می تواند حکم خود را تغییر و با تعدیل نفقه موافقت کند.

 

درخواست تعدیل نفقه از سوی زوجه

برخی تصور می کنند زن نمی تواند درخواست تعدیل نفقه را بیان کند در صورتی که این گونه نیست. زن نیز مانند مرد می تواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست تعدیل نفقه را بیان کند؛ به این صورت که در دادگاه ادعا کند میزان نفقه کم بوده و کفاف زندگی او را نمی دهد.

همچنین در صورتی که زن با خبر شود که مرد از دارایی بیشتری برخوردار است و یا وضع مالی او بهتر شده می تواند درخواست مذکور را مطرح کند و خواهان افزایش میزان نفقه خود باشد. البته زوجه نیز باید بتواند همراه با ارائه درخواست خود مدارک و اسنادی برای اثبات سخنانش ارائه دهد.

 

تعدیل نفقه فرزند

تعدیل نفقه فرزند نیز مانند تعدیل نفقه زن است و درخواست آن ها چندان تفاوتی با یکدیگر ندارد. در صورتی که مرد توانایی پرداخت نفقه تعیین شده را نداشته باشد می تواند به دادگاهی که در آن حکم صادر شده مراجعه کرده و درخواست تعدیل نفقه فرزند را بیان کند.

در صورتی که مدارک ارائه شده از سوی پدر به اثبات برسد با درخواست او موافقت خواهد شد.

همچنین فرزندان نیز می تواند درخواست تعدیل نفقه را بیان کنند. لازم به ذکر است در صورتی که هنوز فرزندان به سن قانونی نرسیده باشند مادر آن ها می تواند به نمایندگی از فرزندان؛ درخواست تعدیل را بیان کرده و آن را پیگیری کند.

 همچنین در ارائه این درخواست فرقی میان دختر یا پسر بودن فرزندان وجود ندارد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست تعدیل نفقه

برای آنکه بتوانید درخواست تعدیل نفقه را در دادگاه بیان کرده و دلایل خود را به اثبات برسانید لازم است مدارکی را ضمیمه پرونده خود کنید.

ارائه همه مدارک مذکور الزامی بوده و بدون هر یک از آن ها، با درخواست شما موافقت نخواهد شد. این مدارک به عبارت زیر هستند.

•    اصل و کپی شناسنامه
•    اصل و کپی سند ازدواج
•    ارائه کارت ملی برای احراز هویت
•    کارت اعتباری برای پرداخت مبلغ دادرسی
•    دادنامه ای که در ضمن آن فرد ملزم به پرداخت نفقه باشد
•    مدارک و اسنادی که اثبات کند درخواست شما برای تعدیل نفقه بر حق است

 

لازم است ذکر کنیم از آنجایی که وجود مدارک و اسناد برای اثبات دلایل تعدیل نفقه الزامی است در صورتی که نتوانستید مدارک و اسناد مورد نیاز را تهیه کنید باید از طریق یکی از موارد زیر ادعاها و سخنان خود را به اثبات برسانید.

•    تحقیقات محلی
•    جلب نظر کارشناس
•    ارائه درخواست استعلام
•    شماره پرونده استنادی
•    شهادت شاهدان
•    سایر دلایل

نوشته شده در تاریخ 1402/12/13 توسط تیم حقوقی موسسه

کلمات کلیدی: